mandag den 23. marts 2015

Mæ, si'r det lille lam







Nu er det snart påske, og påskepynt har jeg egentlig aldrig gjort så meget i. Det gjorde mor heller ikke, det er nok derfor.










Vi havde nu alligevel nogle traditioner omkring påske; blødkogte æg kogt med løgskræller så de blev gule, og at påskeharen kom forbi og gemte ting i haven. Jeg fik min første cykelhjelm af påskeharen et år, sådan en rigtig cykellikyy-hjelm sidst i firserne. Samme påske, så vidt jeg husker, hvor Anne og Britt fik deres "mor-barbier". Samme morbarbier som jeg år senere klippede en ganske lille smule, fordi deres hår ikke var til at rede ud. Altså, det der med barbie-hår.
















Men, tilbage til det med påskepynten. Og kinderæg, eller i hvert fald de plastikæg der er indeni.









Kyllingen og haren har jeg hæklet efter opskrifter fundet hos Halager. Blot har jeg givet kyllingen næb og fødder af orange filt, og en kam der er hæklet efter "opskriften": 6 lm,vend *1 km, 1 stm, 1 km* i anden m fra nålen. Gentag *-* rækken ud.
Påskelammet (som måske ligner en puddel mere end et lam) har jeg selv kreeret.




Jeg synes de er mæhgtig søde, så mon ikke der kommer flere til med tiden? Der kan også sættes en lille snor i så de kan hænge fra en gren (som jeg ikke har), eller der kan fyldes bom i.

- Line




Påskelam


Bomuld 8/4
Hæklenål nr. 2
Sorte perler
Et lillebitte stykke filt

Både top og bunde hækles efter devisen:
1. omg: 6 fm i magisk ring,
2. omg: 2 fm i hver (12 m)
3. omg: 1 fm, 2 fm i samme m omg. rundt (18 m)
4. omg: 2 fm, 2 fm i samme m omg. rundt (24 m)
5. omg: 6 omg. (top) eller 8 omg. (bund) uden udtagninger.



Luk af

For at gøre lammet uldent:

Hoved:
På 1. og 2. omg. hækles løkker, på 3. omg. hækles fm over de første 4 m, og løkker over resten. På de næste omg. øges der mens der laves løkker over løkker og fm over fm, dvs. 10 m fm og 14 m løkker.

Krop:
Der hækles løkker hele vejen rundt på 5-12 omg.

Snude:
To lm, 4 fm i første m og så en omg. med 2 fm i hver af de 4.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar