søndag den 18. januar 2015

Jeg har hakket noget i det den sidste uges tid


Jeg har nemlig taget en ny teknik i brug: hakning (eller tunesisk hækling).

Det er faktisk ret enkelt at lave, og mit første produkt blev en hynde til min nye  Børge Mogensen gyngestol - stolen skal godt nok ombyttes pga. en produktionsfejl, men jeg ser frem til at få den rigtigt i brug, for den er rigtig hyggelig at sidde i.

Jeg har, endnu en gang, brugt 8/4-garn fra Coop, men med dobbelt garn og hækle-/hakkenål nr. 5. Hynden er en 40x40x3 cm skumgummihynde fra Stof2000.

Betrækket er altså hakket med dobbelt garn i flere strimler a 90 rækker. Et tilfældigt sted i længden har jeg så lavet 4 rækker rosa, 5 blå, 3 lysegrønne, 4 blå og 2 lysegrønne.
Der er gået ½ rosa, 1 grønt og 4 blå nøgler til.

Indtil videre er hynden bare firkantet, for jeg vil lige gå og se lidt på hvordan den skal vende i stolen, inden jeg måske ordner hjørnerne bagtil.



Men jeg synes virkelig at det hakning giver en flot struktur, og man kommer hurtigt derudad, så jeg er ret godt tilfreds og har købt ind til en sofapude og et par grydelapper til vores Stedfar, så det er bestemt ikke sidste gang jeg bruger den teknik.

- Line




Hakning:

1) Man starter med en luftmaskerække
2) I luftmaske rækken samler man en maske op i hver, og lader den blive på pinden
3) Man har nu en rækker masker på nålen, ligesom når der strikkes
4) Slå garnet om pinden og træk gennem den første maske på nålen
5) Man har nu første maske færdig. Slå om og træk gennem to masker
6) Det skal se sådan ud
7) Henne for enden af rækken skal man stikke i gennem den anden lodrette maske fra nålen
8) Slå om og træk gennem de to løkker på nålen
9) Fortsæt rækken ud



Ingen kommentarer:

Send en kommentar