fredag den 4. juli 2014

Haruni


I følge opskriften betyder haruni bedstemor på elversprog- altså det elversprog som Tolkien opfandt og som nogle mennesker så rent faktisk har lært sig... jeg ved det ikke, men uanset hvad så er det et rigtig smukt sjal.

Jeg har stadig masser af garn liggende som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal bruge til, noget af det var noget flerfarvet uld-strømpegarn som jeg købte i Netto forrige vinter. Det havde de rigtige specifikationer på banderolen, så det var jo bare om at komme i gang.



Selvom det er sommer, har jeg brugt ret meget tid indendøre: solen holder jo lidt pause, og jeg har fanget mig en forkølelse som resultat af endelig at kunne slappe af ovenpå et hårdt forår på arbejde. Jeg har altså kun brugt en uges tid (måske 35-40 timer) på at få det færdigt.

Nu hed garnet så noget med rustik, som så viste sig måske at handle om at det ikke var lige fint spundet hele vejen igennem, nogle steder var det faktisk ret tykt! Så jeg måtte slå nogle knuder og binde nogle knob for at undgå de værste steder.

Mønsteret er ikke så svært, faktisk. Jeg har fundet det på Ravelry (der er et site på engelsk, hvor medlemskab er gratis og mange opskrifter heller ikke koster noget - kan godt anbefales) og her ligger også en dansk oversættelse af opskriften.



Jeg var så p*** uheldig at en af knuderne gik op, da jeg skulle spænde arbejdet op. Da blev jeg altså lidt svedt, men har reddet det sådan nogenlunde med en ny knude og noget sytråd. Det krævede, vil jeg lige tilføje, rigtig mange knappenåle og en nat på sofaen at få det helt færdigt. Og nu ved jeg så faktisk ikke rigtig hvad jeg skal bruge det til...

I opskriften var strikkefastheden angivet efter udspænding, og efter udspænding af det færdige arbejde viser det sig så at sjalet er sådan en 10 centimeter mindre end de 114 som det skulle  måle - jeg må bruge større pinde en anden gang.

- Line

Ingen kommentarer:

Send en kommentar