søndag den 4. august 2013

Cleaning out my... øh... garnkasse...?

Endnu et projekt der egentlig er startet for at rydde ud i garnrester, denne gang muskat fra Drops.

Meningen var at lave et gæstehåndklæde i sådan et klassisk optisk bedrag.

Og sådan kom den første rombe til at se ud. Sidelængden er 9 cm. Jeg regner med et resultat omtrent som tegningen, så jeg skal bare hækle yderligere fem af de mørkeblå, seks af de lyseblå og tre af de grå romber, og så supplere op med tre trekanter, to halve romber og to ”halve trekanter” i grå. Puha!

 
Jeg er startet med en flot mørkeblå farve og har slået 2 lm op. Alle rækker sluttes af med 1 lm så der er noget at vende med. Fordi jeg ikke lige tænkte mig om, fik jeg lavet romber med en bredde på 15 masker – 15 er ret svært at dele med 2, så en note til mig selv hedder: start indtagningen når der er et lige antal masker på en række.

1. r.: 1. lm er til at vende med, herefter en fm.
2. r.: 2 fm,
3. r.: 1 fm, 2 fm i næste
4. -15. r.: 1 fm i hver, slut med 2 fm i sidste fm.
16. -30. r.: 1 fm i hver, slut med 1 indt.
Bryd garnet og luk af.

De trekanter der skulle sidde i siderne, var jo nemme nok, mens trekanterne i bund og top krævede lidt tankevirksomhed. Men jeg fandt dog frem til at det let lod sig gøre ved bare at nøjes med at tage masker ud på hver anden række.

Da jeg så havde alle delene, kom det værste ved ethvert håndarbejde: monteringen! Og der var virkelig mange ender at hæfte undervejs, men det lykkedes, og jeg stod med et (ret lille) gæstehåndklæde.

Og heldigvis stadig garn tilovers, så jeg endte med at hækle en omgang fastmasker hele vejen rundt i lyseblå (hvor jeg i to af hjørnerne hæklede 10 lm til hank), en omg.fm i grå (hvor hankene blev hæklet med 12 fm rundt om lm-kæden) og endelig en omg. stangmasker i den mørkeblå. På alle tre omgange hæklede jeg to fm i maskerne på hver side af de to hjørner uden hank. Håndklædet måler nu 30x38 cm.

 – og FÆRDIG!
 

 
- Line




Ingen kommentarer:

Send en kommentar