onsdag den 26. juni 2013

Hæklet Yoda


Min ene svoger er stor fan af Star Wars, og for nogle år siden sendte han mig et link til en sød lille hæklet Yoda – på engelsk.
Hæklet Yoda
Først gik jeg lidt i stå over at det var på engelsk, men der er masser af hækleordbøger ude på nettet, så det var jo egentlig ikke det store problem da det kom til stykket. Næh, jeg var mere usikker på farven – altså den rigtige Yoda-grønne farve. Skulle den nu være mint eller mere turkis?
Nå, endelig fik jeg taget mig sammen, kastede mig ud i det med den lysegrønne farve jeg nu engang havde liggende. Temmelig spændt på hvor stor han nu ville ende med at blive. Og det var ikke særlig stor! Omtrent som en helt almindelig tændstikæske.
Søster fik den lille, vise fyr med hjem sidst hun var herovre, men jeg ved faktisk endnu ikke hvad svoger egentlig synes om den.
Da jeg var færdig med at oversætte og hækle, skrev jeg til og fik lov til at poste oversættelsen af Jessica der skriver bloggen som min svoger linkede til (hun har en vejledning til arbejdet med billeder).
 -          Line

 Opskrift

Der skal bruges grønt, brunt og hvidt garn. Desuden perler til øjne.
Jeg har brugt 8/4-bomuldsgarn og hæklenåle 2,3 og 3½
Resultatet er en lille fyr på omtrent 7 cm.
---------------------------------------------------------------------------------
Hoved
På nål 3
 1.       række: 4 luftmasker, luk ringen med en km.
2.       8 fm i ringen
3.       2 fm i hver maske i forrige runde (16 m i alt)
4.       1 fm, 2 fm i næste* gentag *til* 8 gange = 24 m
5.       En omgang lige op
6.       *tag ind, fm , fm* gentag *til* 8 gange (18 m)
7.       -8. To omgange lige op
9.       *tag ind, fm, fm* gentag *til* 4 gange, tag ind (13 m)
10.    Tag 6 masker ind på en omgang (7 m)
-          Fyld hovedet og sæt øjne på

---------------------------------------------------------------------------------
Krop
På nål 3
Skift til brun med en kædemaske.
11.    række: *fm i næste m* gentag *til* 9 gange, men tag samtidig 2 m ud undervejs. (9 m)
12.    *2 fm i næste maske* gentag *til* 9 gange (18 m)
13.    *fm, 2 fm i næste* gentag *til* 9 gange (27 m)
14.    En omgang lige op
15.    *fm i næste to, tag ind* gentag *til* 6 gange, fm i de næste 3 (21 m)
16.    Lige op
17.    *fm i næste, tag ind* gentag *til* 7 gange (14 m)
18.    Kun i bagerste løkke: fm rundt (14 m)
Fyld kroppen.
Tag ind indtil der er lukket. Fæstn.

---------------------------------------------------------------------------------

Ører
Lav to med grønt garn på nål 3

Hækl 6 lm og derefter 1 fm
i 2. lm fra nålen, halv stm i næste lm, stm i næste 2 lm, dobbelt stm i den sidste m i luftmaskekæden.
Lad en lang tråd hænge til montering

---------------------------------------------------------------------------------


Fødder

Lav 2 med grøn på nål 2

 1.       række: 4 lm, km i 1, for at lave en ring
2.       6 fm i ringen
3.       3 lm, fm i 2. m fra nålen
4.       Fm i næste m
5.       Km i midten af ringen
6.       4 lm, fm i 2. m fra nålen
7.       Fm i næste 2 lm
8.       Km i ringen
9.       3 lm, fm i 2. m fra nålen
10.      Fm i næste lm
         Km i midten eller i ringen.

---------------------------------------------------------------------------------

Arme
Lav to. Start med grøn og den mindre pind.
 1.       række: 4 lm, km i 1. m for at lave en ring
2.       5 fm i ringen
3.       2 fm i hver 5 gange (10 m)
4.       Lige op
5.       *fm i næste to, tag ind* gentag *til*  2 gange, fm i de næste 2 (8 m)
Skift til brun med en kædemaske.
6.       lige op
7.       lige op
8.       lige op
9.       Km i næste. Lad en lang ende hænge til at sy fast med
---------------------------------------------------------------------------------

Kappe
På nål 3½
1.       række: 19 lm
2.       Fm i 2. m fra nålen. Fm tilbage
3.       -6. Vend med 1 lm. Fm rækken ud.
7.       3 lm, fm i næste 3 m, 2 lm, spring 2 over, fm i næste 8 m, 2 lm, spring to  
         over, fm i sidste 4
8.       km i første 4 m, fm i næste 12
9.       -20. Vend med 1 lm, fm på tværs


Luk af med en lang ende. Fold hjørne mod hjørne, ret mod ret, og sy op langs kanterne for at lave hætten.


 --------------------------------------------------------------------------------

Montering
Sy ører, arme og fødder fast på kroppen. Giv din Yoda sin kappe på, og lav et lille bælte af en enkelt luftmaskerække.

1 kommentar:

  1. Hej Line.
    Din lille Yoda jeg virkelig elsker.
    Den er bare for fin.
    Super fin blog I har her.
    Også en hilsen til dine to søstre.
    - Kristine

    SvarSlet